Selecteer een pagina

schoolslag

Aandachtspunten voor de ademhaling en armbeweging

Een veelvoorkomende fout bij de armbeweging van schoolslag is dat de cirkelbeweging, vaak aangeduid als de ‘pizza’, te groot wordt gemaakt en verder reikt dan de schouders. Om dit te corrigeren, is het nuttig om het voorbeeld te geven van een pizza die voor je ligt in plaats van om je heen. Tijdens het zwemmen kan deze fout worden verbeterd door samen met het kind de armbeweging te maken en aan te geven tot waar de armen zouden moeten komen. Dit kan zowel voor als na het uitvoeren van de oefening worden uitgelegd.  

Sommige kinderen hebben moeite met de coördinatie van de armbeweging en het ademhalen. De bedoeling is om tijdens de pijlfase onder water te kijken en zich op te trekken tijdens het maken van de cirkel, wat het moment is om te ademen. Dit kan worden verduidelijkt door uit te leggen dat tijdens de pijlfase het hoofd altijd door de pijl moet blijven. Hierbij kan de lesgever telkens herhalen dat de pijl onder water is en de pizza boven water. Tijdens het zwemmen kan het kind begeleid worden door de armbeweging voor te doen en verbaal te ondersteunen met instructies zoals “pizza maken, ademen” en “pijl maken, bellenblazen”. 

Een ander aandachtspunt is de richting van de handen tijdens de cirkelbeweging. Sommige kinderen houden de handpalmen niet naar buiten, maar draaien de rug van de hand naar buiten. Dit kan verbeterd worden door de armbeweging opnieuw uit te leggen, waarbij de nadruk ligt op het draaien van de handen na de pijlfase. Een handige uitleg is dat de duimen elkaar een ‘kusje’ geven en onder water gaan. Op dat moment zijn de handen al in de juiste positie om de cirkelbeweging te maken. Tijdens het zwemmen kan dit ook verbeterd worden door de handen van het kind vast te houden en op het juiste moment te draaien.  

Ten slotte worden er regelmatig fouten gemaakt in de pijlfase. Soms wordt de pijl niet goed uitgevoerd of niet lang genoeg aangehouden. Zorg ervoor dat tijdens deze fase de handen op elkaar liggen en de armen volledig gestrekt zijn. Dit kan tijdens het zwemmen verbeterd worden door de handen of armen van het kind vast te nemen en de beweging te begeleiden. De lesgever moet er ook op letten erop dat de pijlfase lang genoeg duurt; een pijlfase moet zeker twee seconden aanhouden. Om dit te ondersteunen, kan de lesgever de handen van het kind vasthouden en één hand op het hoofd leggen als teken dat het onder water moet blijven. Het hoofd mag echter niet onder water geduwd worden als het kind naar boven wil komen; laat het ademen en leg dan verbaal uit dat het langer onder water moet blijven. 

Door aandacht te besteden aan deze punten kan de techniek van de armbeweging en de ademhaling bij schoolslag aanzienlijk verbeterd worden.