schoolslag
Aandachtspunten voor de beenbeweging
Bij de beenbeweging van de schoolslag zijn er verschillende aandachtspunten waarop moet worden gelet.
Allereerst is er de stand van de voeten. Tijdens de zwemles gebruiken we verschillende termen, zoals “wakkere tenen” of “pinguïnvoeten” en “slapende tenen” of “ballerinavoeten”. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de voeten op het juiste moment in de juiste positie zijn. Bij het plooien van de knieën moeten de voeten al in de pinguïnpositie zijn en deze positie moet worden gehandhaafd tot en met de beenbeweging ‘open’. Wanneer de benen bij elkaar zijn en tijdens het drijven, moeten de voeten in de ballerinapositie zijn. Je kunt de voeten van het kind vasthouden en op het juiste moment in de juiste positie begeleiden. Maak duidelijk aan het kind wanneer de voeten “wakker” moeten zijn en wanneer ze “slapen”.
Let er ook op dat de knieën niet te ver onder de buik worden getrokken tijdens het plooien van de benen, omdat dit de rug bol maakt. Voorkom dit door de enkels richting de billen te duwen tijdens het begeleiden van de benen.
Als het kind de beweging onder de knie heeft maar niet vooruit lijkt te gaan, probeer dan ervoor te zorgen dat het kind een versnelling maakt tijdens de beenslag. Dit kan worden gesimuleerd door je handen onder de voeten van het kind te houden en te instrueren dat het kind zich bij de beweging ‘open en toe’ moet afduwen van de voeten.